Angielski dla każdego - słownictwo, gramatyka, ciekawe linki, przygotowanie do matury, egzaminu gimnazjalnego, historia i kultura krajów anglojęzycznych itd.

Ciekawe artykuły

poniedziałek, 29 września 2014

Dzisiaj zapraszam Was do przeczytania gościnnego artykułu o budowaniu motywacji.

Enjoy!

 

Wyobraźmy sobie, że pierwszy raz w życiu stykamy się z językiem angielskim, nigdy jeszcze nie słyszeliśmy żadnego słowa w tym języku ani też nie mamy pojęcia o możliwych konstrukcjach gramatycznych. Nie mamy złych nawyków ani jakichkolwiek naleciałości, jakie zazwyczaj pojawiają się w procesie nauki. Jesteśmy „białą kartą”, jeśli chodzi o angielski. Wyobrażenie sobie tego pozwala prześledzić, jak może wyglądać nauka danego języka dla osoby kompletnie początkującej.

Człowiek lubi i chce się uczyć

Zanim jeszcze zdecydujemy się na język angielski, warto wymyślić szereg powodów, dla którego chcemy uczyć się akurat tego języka. Służy to zbudowaniu odpowiedniej motywacji, dzięki czemu chęci do nauki znacznie wzrastają. Porównanie postępów osoby skutecznie zmotywowanej (np. dobrze płatną pracą w innym kraju) i takiej, która uczy się z konieczności, wypada mocno na korzyść tej pierwszej. Sukces w nauce można budować też na wykorzystaniu takich cech jak systematyczność, pozytywne nastawienie, zaangażowanie, pracowitość, uczciwość względem siebie i innych. Z reguły każdy człowiek to istota posiadająca naturalny pęd do pozyskiwania wiedzy, więc wykorzystanie tego poprzez powiązanie nauki angielskiego z szeregiem przyjemności i korzyści będzie dużym krokiem naprzód jeszcze przed właściwą nauką. Czynnikami mocno motywującymi są też te, związane już bezpośrednio z samym procesem nauczania. Można się bowiem spodziewać, że korzystając z odpowiednich materiałów, uczestnicząc w lekcjach prowadzonych przez kompetentnego nauczyciela, a także wybierając dla siebie jak najskuteczniejszą metodę, postępy w znajomości języka pojawią się bardzo szybko.

baner szkoły angielskiego lingualand

Motywacja czerpana z samego języka

Jak się okazuje, specyfika angielskiego, jego popularność i ładne brzmienie również mogą służyć za czynniki motywujące. Wystarczy porozmawiać z ludźmi, którzy już osiągnęli pewien stopień specjalizacji i spełniają się zawodowo dzięki znajomości języka. Dość cenną wiadomością może okazać się ta, że – jak wynika ze statystyk – znając tylko ok. 2 tysięcy słów po angielsku, już będziemy umieli porozumieć się z przeciętnym mieszkańcem np. Wielkiej Brytanii. Do tego wystarczą tylko podstawy gramatyki, żeby móc bez większych przeszkód samodzielnie pracować nad pogłębianiem znajomości języka i zwiększać swoje kompetencje. Osoba posługująca się płynnie angielskim bazuje średnio na ok. 5 tysiącach słów – w porównaniu do 2 tysięcy, jakie zna początkujący, wydaje się to dalej stosunkowo niewiele. Skutecznym motywatorem może też być zapoznanie się ze statystykami dotyczącymi ilości użytkowników angielskiego na całym świecie oraz ze średnimi zarobkami osób, pracujących np. w branży turystycznej.

Motywacja przez rywalizację

Nauka jest przyjemna, ale ucząc się tylko dla siebie, możemy w pewnym momencie stwierdzić, że już osiągnęliśmy wystarczający poziom zaawansowania. Zaopatrując się z wyprzedzeniem w partnera do nauki, możemy nigdy nie dotrzeć do takiego punktu, gdyż będziemy podświadomie z takim partnerem rywalizować. Ta właściwość wykorzystywana jest często w szkołach językowych, gdzie forma przyjacielskiej rywalizacji służy szlifowaniu angielskiego na przykład poprzez regularne konkursy bądź próby uzyskania najwyższych wyników w testach i sprawdzianach.



piątek, 08 sierpnia 2014

Dzisiaj tylko link do artykułu na temat tego, kiedy należy zacząć naukę języka obcego.

Mały poliglota. Kiedy zacząć uczyć dziecko języków obcych

Poza tym polecę jeszcze Poradnik dla rodziców przygotowany przeze mnie.

 

A na koniec zdjęcie z mojego ogrodu:

gooseberry

Gooseberry

niedziela, 13 lipca 2014

Czytam właśnie wywiad z brytyjskim socjologiem we wczorajszej Wyborczej: "Tolerancja to nie płytka obojętność".

Frank Furedi zwraca uwagę m.in. na to, że chwaląc dzieci za wszystko, nie stawiamy im zbyt wysokich wymagań. Przez to później na studia humanistyczne trafiają ludzie, którzy nie słyszeli nawet o rewolucji przemysłowej. Jest to problem złożony i niestety pojawia się również w polskich szkołach i na polskich uczelniach. Podobno studenci studiów humanistycznych nie potrafią pisać prac, nie znają podstawowych terminów czy wydarzeń z historii, języka polskiego, literatury. Wiem, że zabrzmię bardzo staro, ale "za moich czasów było lepiej"...

A chwalenie za wszystko? Za wszystko nie należy chwalić. Kiedyś zamierzam napisać dłuższy wpis o chwaleniu, ale teraz wspomnę tylko, że warto dziecko chwalić za wysiłek, a nie chwalić je dla samego chwalenia. Poza tym, zauważyłam, że dzieci stają się bardzo interesowne, nie chcą wykonywać zadań, poleceń, czy próśb, gdy wiedzą, że nic za to nie dostaną. Od razu mówią wprost: "a co z tego będę miał?", "a dostanę piątkę?". Jeśli tak ma wyglądać nasze przyszłe społeczeństwo to ja dziękuję bardzo. Gdzie można kupić bilety na Marsa? :P

Na uspokojenie zdjęcie maka (poppy) i makówki z mojego ogrodu :)

poppy

poppy

środa, 13 listopada 2013

Pewnie już grzybów nie ma, ale przeczytajcie artykuł z BBC o grzybie gigancie znalezionym w Polsce!

Giant mushroom found in Polish forest

26 September 2013 Last updated at 20:15 BST

A massive mushroom has been found in a forest in north-western Poland.

The boletus, which weighs 3kg and has a diameter of 40cm, was found in the Bydgoszcz forest by a man from Ciechocinek.

He says part of the mushroom may be used in a Christmas dish.



Source: http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-24292021

Pod tym linkiem znajdziecie również krótki reportaż na ten temat!

sobota, 26 października 2013

Great emotional and intellectual resources are demanded in quarrels; stamina helps, as does a capacity for obsession. But no one is born a good quarreller; the craft must be learned.

There are two generally recognised apprenticeships. First, and universally preferred, is a long childhood spent in the company of fractious siblings. After several years of rainy afternoons, brothers and sisters develop a sure feel for the tactics of attrition and the niceties of strategy so necessary in first-rate quarrelling.

The only child, or the child of peaceful or repressed households, is likely to grow up failing to understand that quarrels, unlike arguments, arc not about an)1hing, least of all the pursuit of truth. The apparent subject of a quarrel is a mere pretext; the real business is the quarrel itself.

Essentially, adversaries in a quarrel are out to establish or rescue their dignity. I fence the elementary principle: anything may be said. The unschooled, probably no less quarrelsome by inclination than anyone else, may spend an hour with knocking heart, sifting the consequences of roiling this old acquaintance a lying fraud. Too late! With a cheerful wave the old acquaintance has left the room.

Those who miss their first apprenticeship may care to enrol in the second, the bad marriage. This can be perilous for the neophyte; the mutual intimacy of spouses makes them at once more vulnerable and more dangerous in attack. Once sex is involved, the stakes are higher all round. And there is an unspoken rule that those who love, or have loved, one another are granted a licence for unlimited beastliness such as is denied to mere sworn enemies. For all that, some of our most tenacious black belt quarrellers have come to it late in fife and mastered every throw, from the Crushing Silence to the Gloating Apology, in less than ten years of marriage.

A quarrel may last years. Among brooding types Kith time on their hands, like writers, half a lifetime is not uncommon. In its most refined form, a quarrel may consist of the participants not talking to each other. They will need to scheme laboriously to appear in public together to register their silence.

Brief, violent quarrels are also known as rows. In all cases the essential ingredient remains the same; the original cause must be forgotten as soon as possible. From here on, dignity, pride, self-esteem, honour ate the crucial issues, which is why quarrelling, like jealousy, is an all-consuming business, virtually a profession. For the quarreller's very self-hood is on the fine.

To lose an argument is a brief disappointment, much like losing a game of tennis; but to be crushed in a quarrel ... rather bite off your tongue and spread it at your opponent's feet.

 

Artykuł pochodzi z książki przygotowujący do egzaminu CPE.

 

Vocabulary:

- apprenticeship - szkolenie

- fractious - wybuchowy

- attrition - ścieranie się

- nicety - przyjemność

- mere - zwykły

- adversary - przeciwnik

- be out to (lunch) - to be crazy

- by inclination - ze skłonnością

- quarrelsome - kłótliwy

- sift - przesiewać, badać

- enrol - zapisać się

- perilous - niebezpieczny, ryzykowny

- neophyte - neofita, początkujący

- vulnerable - podatny, narażony

- all round - wszechstronny, uniwersalny

- tenacious - trwały, nieustępliwy

- gloating - triumfujący, zwycięski, rozkoszny

- brooding - straszny, złowieszczy, napawający lękiem

- on their hands - w swoich rękach

- scheme - plan

- laboriously - mozolnie, pracowicie

- row - kłótnia, awantura

- be on the line = be at risk



 
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 13
| < Październik 2014 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    
Zakładki:
Napisz do mnie
Blogi - inne, gdzie piszę
BLOGI - język angielski
CIEKAWE STRONY
Język hiszpański
MEDIA ANGLOJĘZYCZNE
Nauka angielskiego - podręczniki i wydawnictwa
ODWIEDZAM
Pomysły na lekcje - blogi
Pomysły na lekcje - materiały i źródła
SŁOWNIKI - INNE
SŁOWNIKI ANG.
TŁUMACZENIA
Zalinkowali mnie :)
Liczba odwiedzin od 29.03.2009: monitoring pozycji
MJ translate Katalog blogów językowych BlogParty.pl Pinterest